کد مطلب:274758 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:262

دریچه ای به نور
نگاهی كوتاه به ژرفائی پرگهر.

یادواره مظلومیت شهیدان طف را در پیش رو داریم، و به نظاره گه جانبازی یاران یزدان می نشینیم، و سخن زبان ناطق الهی را می نیوشیم، و در زوایای كلامش به ژرفائی تعبیراتش می نگریم. به حقیقت كه واژگان در بازگردان بیان شیوایش ناتوان و اندیشه ها در پی بردن به ژرفائی معانی كلامش كوتاه. چرا كه سخن تنزل انسان است در كلامش و حضرت مهدی علیه السلام بزرگ آیت یزدان است، كه اندیشه اندیشمندان، و باریك بینی پژوهشگران، و دانش دانشمندان و آگاهی آگاهان در پی بردن به گوشه ای از مقامش ناتوان و در چیره شدن به جملگی زوایای كلام پر طنینش چون مور در برابر سلیمان. لیكن:



آب دریا را اگر نتوان كشید

هم بقدر تشنگی باید چشید



در باره شخصیت والای حسین بن علی علیه السلام و یاران جان باخته اش كتابهای فراوانی نگاشته شده. و هر نویسنده به فراخور توان و گستردگی تحقیقاتش بر آن شده است كه گوشه ای از سیمای سید شهیدان حضرت ابا عبدالله علیه السلام را ترسیم نماید، و جمعی نیز از این كار سربلند برون آمده اند. لیكن در میان تمامی این آثار جای كتابی كه به بیان فرزند برومند حضرت ابا عبدالله حسین علیه السلام حجت خدا در



[ صفحه 17]



زمین حضرت حجه بن الحسن علیهما السلام خالی بود. از اینرو ما تلاش خویش را بر آن داشتیم كه از میان مواریث اسلامی، سخنان حضرتش را در باره امام حسین علیه السلام استخراج نمائیم. و در این زمینه به قدر مقدور تلاشی مبذول شد. و كتاب را به دو بخش تقسیم كردیم: بخش نخست زیارات، و بخش دوم توقیعات و دیدارها. در چاب نخست این كتاب تنها به نقل زیارات بسنده كردیم كه در كتب مزار و دعا به زیارات ناحیه مقدسه معروف است. لیكن در یك نگاهی دوباره بر كتاب و اصلاح اشتباهات آن چاپ، بر آن شدیم كه در یك پژوهشی افزونتر دعاهای دیگری را كه از آن ناحیه مقدس رسیده است، و یا بر خواندانش فرمان صادر گردیده، بر مجموعه خویش بیفزائیم. و تا حد توان سعی بر آن شد كه این دعاها با نسخ گوناگون مقابله شود كه نسخه های بدل را داخل () مشخص كردیم. در بخش دوم كتاب دیدارها و توقیعاتی را قرار دادیم كه بزرگان محدثان شیعی در آثار خویش درج كرده اند. چرا كه باریافتگان به حضور حضرتش بسیارند و سخنان فراوانی هم از آن بزرگوار در باره جد گرامیشان حضرت ابا عبدالله علیه السلام نقل شده است. ولی از آنجا كه این دیدارها به خاطر ترس از شهرت فرد باریافته و یا دیگر علل موجه بیشتر به صورت حدیث مرسل یا مرفوع و... نقل می شود، لذا تشخیص صحت سلسله روات حدیث خودكاری است كه در توان این حقیر نیست، و نیز تشخیص حقانیت سخن ناقل كاری دشوارتر، از اینرو ما تنها به روایاتی پرداختیم، كه مشایخ بزرگ شیعه و محدثان والا تبار امامیه آنها را در آثار خویش نقل كرده اند. و در نقل شود، و تا حد توان تقطیع نگردد، و بجز چند مورد مابقی متون بطور كامل نقل شده است.



[ صفحه 18]



و در این چاپ دیگر بار همراه با بازنگری كلی در كتاب و انجام برخی اصلاحات و افزودن برخی مباحث، تلاشی در كامل تر شدن این مجموعه صورت گرفت. یادآوری این نكته لازم است كه نقل شدن این تعداد روایت در این كتاب نه دلیل انحصار كل روایات نقل شده از حضرت بقیه الله الاعظم حجه بن الحسن علیها السلام در باره جدشان می باشد، و نه دلیل طرح و رد دیگر بحثها. تصمیم بر آن بود كه شرحی كوتاه بر سخنان حضرتش داشته باشیم، اما خود را مصداق این شعر یافتیم كه:



ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست

عرض خود می بری و زحمت ما می داری



از اینرو تنها به ترجمه سخنان آن بزرگ بسنده نمودیم. تا چه قبول افتد و چه در نظر آید با آن امید كه در اولین صباحان پرچم خونین قیام طف دگر بار گشوده شود، و شمشیر آخته محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم از نیام برخیزد، و اذن قیام به دادخواه خون شهیدان كربلا داده شود. كه تا او نیاید خون بناحق ریخته شده سید شهیدان زجوشش نمی افتد، و قلب گداخته سیده بانوان جهانیان التیام نمی یابد، كه او وارث خون شهیدان است و شفابخش قلب كشته گان و نقطه آرزوهای همه امیدواران. بارالها ظهور پر نور و سرورش را هر چه زودتر برسان.

اللهم و احی بولیك القرآن و ارنا نوره سرمدا لا لیل فیه، و احی به القلوب المیته، و اشف به اصدور الوغره، و اجمع به الاهوا المختلفه علی الحق، و اقم به الحدود المعطله و



[ صفحه 19]



الاحكام المهمله حتی لا یبقی حق الا ظهر و لا عدل الا زهر، و اجعلنا یا رب من اعوانه و مقویه سلطانه و الموتمرین لامره و الراضین بفعله و المسلمین لاحكامه...

[فرازهائی از دعای عصر غیبت، به نقل از سید بن طاووس (ره)]



[ صفحه 23]